Dnes je sobota 21. září, svátek má Matouš,
je Mezinárodní den míru.

Sport
Menubox
Restbox

Sprinty motocyklů Jawa, ČZ a MZ opět v Dlouhé Lhotě

přidáno: 18. 08. 2019

Socialistik Dragster je seriál finančně dostupných závodů. Jezdí se na sériových motocyklech značek Jawa, ČeZet a dalších dvoutaktech vyráběných za komunistické éry v Československu a ve východním Německu, nebo na speciálech s motory z těchto motocyklů.

„Závody vznikly před 11 lety, kdy jsme na to byli tři. Kromě mě to byl ještě Tomáš Kasalický a Michal Růžička. Tomáš, který je v Čechách odborník na dvoutaktní motory, dal vzniknout právě motoru z Jawy 350, který měl po změření 44 koní, a my nevěděli, co s ním budeme dělat. Tak jsme to dali do dragsterského rámu a zkusili jsme závodit. Tenkrát v garáži, kde to celé vzniklo, jsme se dohodli, že uspořádáme závody těchto strojů," řekl zakládající muž Socialistik Dragsterů, Pavel Onderka.

Původně chtěli závodit na 400 metrů, ale to se ukázalo jako nereálné, protože k dispozici byly jen malá letiště pro práškovací letadla. Začaly tak organizovat nejdříve dva závody, které se pak rozšířili na celkem čtyři za rok.

"V prvních ročnících se jezdila hlavně třída Klasik, protože u nás ty upravený speciály moc nebyly. Pak se to po pár letech otočilo a dnes už je to spíše o zdravé rivalitě týmů, kdy začaly vznikat stavby socialistických dragsterů. Socialistických proto, že je to určené pro motocykly vyrobené do revoluce v bývalé produkci RVHP. Třída Klasik je o tom, že zde soutěží motocykly, které musí být původní jako celek. To znamená tak, jak je udělal výrobce a ve třídě Special už mohou být různé rámy podomácku vyrobené nebo i z jiných strojů, ale motor musí být z těch továren východního bloku. U staveb jsou dovoleny speciální výfuky, kola atd.," upřesňují organizátoři závodů.

Kdo může závodit a za jakých podmínek?

Závodit se může od 15 let, kdy je ale nutný souhlas rodičů. Před startem kontrolují organizátoři u závodníků v první řadě alkohol. Zvláštností je, že jelikož se jedná o uzavřené akce, závodníci nemusí vlastnit řidičský průkaz. Jezdec by pak ale měl mít homologovanou přilbu, rukavice, boty nad kotníky a ideálně i kombinézu s chrániči.

Startuje se s tzv. pevným startem, kdy součástí je speciálně vyrobená a stále zdokonalovaná časomíra pořadatelem panem Růžičkou. Ta ukazuje čas na setiny a dokáže zobrazit i rychlost v cíli, tedy po ujetí 200 metrů. Jezdce na startu čekají semafory, které jsou součástí časomíry a které dokáží vyhodnotit i tzv. „ulitý“ start jezdce, takže čas se pak nezapočítá. Vše je tak maximálně objektivní.

Jaké kategorie jsou při závodech vypsány ?

Na to nám odpověděl Medák z klubu Chlíf Bikers: „Celkem je vypsáno 9 kategorií. Od malorážek o objemu 50 ccm ve třídě Klasik a Special, přes objemy 175 ccm, 250 ccm, 350 ccm, vše samozřejmě ve třídách Klasik a Special a samostatná třída Sport, což jsou speciální závodní stroje s motokrosovými motory. Pak je ještě třída Veteran, ale tu nám jezdil jen jeden jezdec na dragsteru 2500 ccm. Standardně se tato třída ale nevypisuje, spíše kdyby někdo přijel, tak jako záložní kategorie.“

Jak už jsme uvedli, každý rok se konají celkem 4 závody. Dva z nich pořádá motocyklový klub Chlíf Bikers a zbylé dva jsou pak pod taktovkou RENO-MOTO Mělník. Závody se jezdí v Katusicích u Mladé Boleslavi, jeden v Částkovicích u Pelhřimova a jeden právě v Dlouhé Lhotě u Příbrami.

Medák tímto všechny čtenáře zve na v pořadí třetí závod, který se koná 24. srpna 2019 ve Dlouhé Lhotě:

„Můžou přijet všichni, kdo mají zájem se nejen podívat, ale i si zazávodit. Stačí jim k tomu klidně Pionýr, Stadion či Simson, vytažený někde ze stodoly, na značce nebo i bez ní, který trochu pojede a zkusit si být jednou opravdový dragster závodník. Závody nejsou ani tak o tom, abychom si tu rozdávali hodnotné ceny (i když ceny jsou opravdu pěkné), je to spíše o srdíčku, zábavě a o kamarádství. Startovné je stejně jako vstup lidové, pro všechny je to za 200 Kč.“

A bacha! Podle startovní listiny se v každé kategorii počet jezdců pohybuje od jednoho do šesti, takže je velká šance dostat se „na bednu“!

zdroj článku: rozhovor pro web Motorkáři.cz ze dne 25. srpna. 2018

autor článku: Denisa Havlíčková a Chlífáci