Dnes je pátek 19. duben, svátek má Rostislava.

dobrisskoaktualne.cz/nas-region/kulturni-zpravy

Příbramští středoškoláci se účastní projektu ERASMUS

přidáno: 20. 02. 2019

Na Obchodní akademii v Příbrami odstartoval projekt s názvem Čtyři odstíny gramotnosti, který se zaměřuje na mediální, finanční, kulturní a sociální gramotnost. Zapojení studenti si tak budou během následujících měsíců rozšiřovat své dovednosti v těchto oblastech tvorbou prezentací, kvízů, pracovních listů a dotazníků zaměřených na tato témata.

„Projekt se zaměřuje na 4 klíčová témata - mediální, finanční, kulturní a sociální gramotnost. Zapojení studenti budou rozšiřovat své dovednosti v těchto oblastech tvorbou prezentací, kvízů, pracovních listů a dotazníků zaměřených na tato témata. Dále se budou účastnit různých seminářů, diskuzí a exkurzí do různých podniků. Výsledkem projektu budou 4 krátké filmy reflektující zkušenosti studentů ze 4 evropských zemí s těmito tématy. Výsledky projektu budou zpracovány v publikaci, která bude přístupná dalším školám jako příklad inspirativní praxe. Pro práci na projektu bude využívána platforma E-twinning,“ těmito slovy nám projekt OA a VOŠ Příbram představila jeho garantka Mgr. Lenka Lexová.

Start projektu proběhl už koncem roku 2018

Ve dnech 22. až 26. října 2018 se v Příbrami uskutečnila úvodní schůzka projektu. Obchodní akademie Příbram společně s partnerskými školami z Německa, Francie a Řecka bude v příštích dvou letech pracovat na rozvíjení mediální, finanční, sociální a kulturní gramotnosti. Zapojení studenti budou rozšiřovat své dovednosti v těchto oblastech. Součástí projektu je samozřejmě i návštěva všech zapojených partnerských škol. Cílem úvodního setkání bylo sestavení přesného časového plánu jednotlivých projektových aktivit, naplánování termínů mobilit, specifikace projektových výstupů a seznámení se s databází mobilit.

Setkání ve Francii

A pak už přišlo na řadu první projektové setkání, které proběhlo ve dnech 13. až 19. ledna 2019 ve Francii, v městě Belfort. Do krásného historického města dorazilo 10 příbramských studentů z 2. B a dvě učitelky ve večerních hodinách. Cestou jsme na letišti vyzvedli studenty z Řecka a odjeli do hotelu. V pondělí jsme se seznámili s francouzskými přáteli. Celý den probíhal ve škole, kde jsme se vzájemně poznávali. Ráno jsme absolvovali prohlídku školy. Studenti byli ohromeni, jak je škola velká. Jedná se také o technickou školu, takže se tam nachází krejčovská a technická dílna, pro obor sociální péče polohovací postele s figurínami starých lidí i miminek, prostě vše, co je pro tuto péči potřeba. Studenti mají k dispozici spoustu sportovišť, fotbalové a basketbalové hřiště, dvě obrovské tělocvičny, posilovnu, běžecký ovál a další vymoženosti pro sportovní vyžití. Škola se skládá z mnoha areálů, v kampusu je i jídelna a internátní budovy. Není divu, na této škole studuje skoro 2 000 studentů od 15 let z celého okolí. Zjistili jsme, že francouzští studenti začínají v osm hodin, ve dvanáct mají hodinovou pauzu na oběd a končí třikrát týdně až v šest hodin večer. Po obědě jsme měli přednášku o francouzských médiích, kde jsme se dozvěděli spoustu zajímavých informací. Po přednášce jsme se navečeřeli a odjeli na hotel. V úterý po snídani na nás u školy čekal průvodce - učitel angličtiny, který nás provedl po krásách Belfortu. Po prohlídce jsme se naobědvali a měli jsme volno do šesti hodin večer. Tehdy jsme jeli na exkurzi do tiskárny novin. Byla velmi zajímavá, dozvěděli jsme se, jak se noviny tiskly v úplných začátcích a jak se tisknou dnes. Pak se rozjely rotačky a to byl teprve fofr. Po prohlídce jsme dostali tašku maličkostí a noviny. Na hotel jsme se vrátili v pozdních hodinách, a proto jsme ve středu dopoledne měli volno, abychom mohli dospat noční deficit. Kolem dvanácté hodiny jsme odjeli do školy, kde jsme se naobědvali. Po obědě jsme měli přednášku o reklamách. Řešili jsme především sexistické a genderové reklamy a zkoušeli je změnit, aby to bylo správné. Jenže na to, co je správné, měl každý trochu jiný názor. Zvláště když jsme pracovali v mezinárodních skupinách. Po přednášce jsme měli za úkol natočit krátké video, které mělo nalákat lidi, aby šli volit do Evropského parlamentu. To byla velmi zajímavá zkušenost. Ve čtvrtek po snídani nás vyzvedli francouzští přátelé a vydali jsme se na prohlídku firmy PSA, kde jsme viděli výrobu automobilů značky Peugeot, Citroen a Opel. Dozvěděli jsme se, že výroba jednoho auta od začátku do konce trvá 7 hodin. Během jednoho dne vyrobí více než 2 160 aut. Vyrábějí se přímo pro zákazníky, nikoliv do skladu. Po prohlídce jsme odjeli zpátky do školy na oběd. Po obědě byla pro nás připravena přednáška o nerovnosti mezi mužem a ženou. Po večeři jsme jeli do města na bowling, kde jsme si užili spoustu zábavy. Pak už nás čekalo jen balení a loučení, neboť v pátek jsme se rozjeli zpět do svých domovů. V pátek dopoledne jsme si ještě ve škole pouštěli videa, která jsme natáčeli. Po obědě jsme nastoupili do autobusu a čekala nás desetihodinová cesta zpátky domů.

Postřehy žáků:

První dny ve Francii byly unavující kvůli dlouhé cestě a první oběd taky nebyl obdivuhodný. Ze začátku byl zmatek a nikdo se s nikým nechtěl sblížit. Hned druhý den jsme měli problémy s kartami od pokojů a jen já a moje spolubydlící jsme to nedokázaly nijak vyřešit. Seděly jsme na chodbě a po chvíli vyšli z pokoje odnaproti řečtí studenti a hned se ptali, co se děje, a nabídli nám postele. Byla s nimi zábava a chtěly jsme jim poděkovat, tak jsme nakoupily nějaké jídlo a pozvaly je k nám. Rádi přijali pozvání a přišli. Povídali jsme si moc dlouho a řekli si svá jména na sociálních sítích. Našli jsme spoustu témat, o kterých jsme mohli mluvit a poznat se. Další dny jsme natáčeli film, tam jsme se seznámili s německými studenty. Na bowlingu poslední večer byla zábava, všichni si to užili. Zahraniční studenti byli milí, jen někteří neuměli moc anglicky, tak jsme se domlouvali nohama a rukama. Na zážitky z tohoto týdne jen tak nezapomenu a doufám, že znovu potkám studenty z ostatních států.

Lucie Machatová

Francouzi mají úplně jiný časový režim, například jejich hodování trvá velice dlouho, když jsme byli na uvítací večeři, jedli jsme tři chody přes dvě hodiny. Dále to, že děti stráví třikrát týdně na výuce od osmé ranní do šesté večerní. Celkové chování Francouzů k sobě samým bylo takové familiární. Všichni se objímali a líbali na tvář. Z našich pochůzek byla největším zážitkem cesta do Lidlu a návštěva automobilky. Program jako takový byl velice špatně zorganizovaný, i přesto se jim nedá nic vyčíst, protože jsou celkově takoví opoždění, ale oni na to říkají „C'est la vie“. Se studenty jsme se zprvu nebavili, až po pár dnech se s námi začali bavit němečtí studenti, ke kterým jsme měli nejblíž. Práce v mezinárodních skupinách byla zprvu těžká kvůli jazykové bariéře, ale když jsme ji společně překonali, šlo vše docela hladce a byla i zábava. Ačkoliv nás to tu zprvu nebavilo a chtěli jsme domů, tak jsme si společné chvíle užili plnými doušky a těšíme se na další zážitky a doufáme, že se znova setkáme se svými mezinárodními přáteli.

Šárka Pečená a Natalie Kaplánová

Návštěvu Francie jsem si opravdu užil a jsem rád, že jsem byl vybrán právě já. Těším se na další školní výlety.

Jakub Mátl

Výlet do Francie hodnotím jako kladnou a přínosnou zkušenost. Jsem moc ráda, že jsem se této akce mohla zúčastnit, i když jsem půlku promarodila. Nejvíce se mi líbila exkurze v PSA Sochaux. Ráda bych jela znovu.

Edita Žáková

Pětidenní pobyt ve Francii v rámci projektu Erasmus + jsem si náramně užil. I když to nebylo vždy to pravé ořechové, tak i přesto jsem vděčný za to, že jsem dostal tuhle možnost. Prožil jsem mnoho nových zážitků, na které budu rád vzpomínat. Už teď se těším na další školní akce.