Dnes je pátek 19. duben, svátek má Rostislava.

Ilustrační foto

Recenze alba Rattle That Lock od Davida Gilmoura

přidáno: 12. 01. 2016

David Gilmour je bezesporu jednou z nejvýznamnějších osobností moderní rockové historie. Proto když taková osobnost vydá nové album, je dobré si ho lépe poslechnout a podělit se s Vámi o jeho zvukomalebný obsah.

Deska sice vyšla před pár měsíci, přesněji 15. září 2015, ale počiny pana Gilmoura nejsou rychlokvašky, které mají atakovat přední příčky hitparád za každou cenu. Jde o velmi propracované skladby, které Vás osloví nejen jeho skladatelským umem, ale i zajímavými texty. Proto je stále aktuální a myslím si, že může oslovit všechny věkové skupiny příznivců kvalitní muziky.

Gilmourovo jméno je a bude spojováno hlavně se skupinou Pink Floyd, které vtiskl svůj charakteristicky podmanivý zpěv. Sice nepatří k původním zakladatelům skupiny, ale od roku 1968 ji svým zpěvem i instrumentální zručností posunul do vyšších hudebních sfér. Předešlý zvuk Pink Floydů byl dost psychedelický a i přes slušný počáteční úspěch se ne každému zamlouval.

Na jeho nové čtvrté sólové desce Rattle That Lock se setkáte se vším, co jste už od něj v minulosti slyšeli. Ale nejde v žádném případě o laciné sebevykrádání či nastavovanou kaši. Gilmour má prostě svůj skladatelský rukopis a umí s ním stále psát výrazné skladby, nebo je jejich spoluautorem.

Už první singl Rattle That Lock, je jak z dílny Pink Floyd. Skladba je nejen silně melodická, ale má i svoji širší historii, kdy byl Gilmour ve Francii a zaslechl znělku francouzských drah, kterou pro ně složil skladatel Boumendil. Tato melodie Gilmoura motivovala k napsání výrazné skladby a text k ní napsala jeho žena Polly Samson, která se textem zase inspirovala v druhé knize Ztraceného ráje od Johna Miltona. Ke skladbě byl natočen výborný černobílý klip, který obrazem vypráví část příběhu epického Miltonova Ztracené ráje. Kdybyste klip viděli a nevěděli, že jde o sólovku Gilmoura, řeknete si, že jde o nové Pink Floyd. Přesvědčte se sami:

Deska se nese spíše v melancholickém instrumentálním duchu a zvuk více rozvíří sklady Dancing Right In Front Of Me, Today a smyslná jazzová barovka The Girl In The Yellow Dress, kde texty posledních dvou jmenovaných opět napsala Polly Samson. Při poslechu desky se příjemně prohlíží vkusně zpracovaný booklet, ve kterém si můžete přečíst, kdo všechno se na desce spolupodílel a kde se natáčela. Většina materiálu vznikla v soukromém zvukovém studiu Gilmoura Astroria Studios, což je přestavěný historický houseboat z roku 1911. Ten Gilmour pořídil začátkem 80. let a nahrávaly se na něm i party pro desky Pink Floyd. Při natáčení Rattle That Lock se ovšem zavítalo i do slavného studia Abbey Road Studios v Londýně a zvukový výsledek stojí za to. Deska je prostě výborná nejen skladatelsky, ale i zvukově.

Aktuální singl z desky se jmenuje Faces Of Stone a byl k němu natočen zajímavý klip pojednávající o úmrtí, kde se promítají pasáže již zemřelé americké filmové režisérky ukrajinského původu Maya Deren, ke které se váže její krátký, ale zajímavý životní příběh.

Novou desku Rattle That Lock vám mohu jen doporučit. Je velmi procítěná a hudebně zajímavá. Ono je vůbec vše kolem osoby Davida Gilmoura zajímavé a stojí za prostudování. Je to jen ke cti této takřka sedmdesátileté živoucí legendě světového rocku, která se právem honosí řádem komandéra Řádu britského impéria.

Aktuální turné bude probíhat v Severní Americe a nejblíže nám bude až v září 2016, kdy se objeví v Londýně. Jiné koncerty zatím nejsou nahlášené.

Davidu Gilmourovi přeji ještě mnoho plodných let a vám příjemný poslech, pokud si desku rozhodnete pořídit. Stojí za to!

Hodnocení 95%