Dnes je pátek 29. březen, svátek má Taťána.

Ilustrační foto

Filmová recenze - Hvězdné války: Síla se probouzí (2015)

přidáno: 23. 12. 2015

Hvězdné války jsou ve filmovém světě fenomén skoro po čtyři dekády a představují v oblasti sci-fi největší ságu, jaká byla kdy natočená. Jejich první díl byl uveden v roce 1977 a poslední v roce 2005. Všechny díly byly komerčně úspěšné a získaly si srdce mnoha fanoušků po celém světě. Myslím, že oprávněně.

Základem světa Star Wars je boj mezi světlou stranou Síly, kterou prezentuje řád Jedi a temnou stranou Síly, jenž vládnou Sithové. Zrodil se v hlavě George Lucase v 70. letech minulého století. Filozofickým zdrojem světa Star Wars se staly gnostické texty a symbolem souboje se světelnými meči, jimiž si obě zmíněné strany nejčastěji vyměňují názory. Vše si vymyslel sám Lucas, který se podílel na celé původní sérii buď jako režisér, scénárista a nebo hlavní poradce.

Původně se zdálo, že celá hexalogie byla uzavřena a přes mnohá doufání skalních příznivců se jejich duchovní otec a majitel filmových práv George Lucas neměl k dalšímu pokračování. Sice v minulosti říkal, že by zvažoval natočit další tři díly, ale nic se nedělo. Přesto se mnohé dělo, i když mimo filmové plátno. Tedy pokud přehlédnu animované filmy, které byly také úspěšné. Vycházely a stále vychází nejen počítačové hry, vyrábí se nejrůznější hračky a bylo vydáno i velké množství knih, které doplňují či jinak rozšiřují už tak úžasné universum světa Hvězdných válek. Jednoduše řečeno, velké peníze dokázaly Hvězdné války generovat stále, a to i bez pomoci nově natočených dílů. A tak se daly chytré hlavy ve Walt Disney dohromady a v roce 2012 odkoupily od George Lucase práva na Hvězdné války. Vidině velkých peněz se prostě nedá odolat a v případě fenoménu Star Wars už vůbec ne.

Každému bylo hned jasné, že se šílenství světa světelných mečů a obrovských vesmírných korábů vrátí zpět na plátna kin. A to se také stalo. A jak to dopadlo?

První zprávy se tvářily rozumně a režisér Abrams tvrdil, že chce navázat na poslední díl v nejlepším slova smyslu. Objevili se staronoví herci série jako Ford Harrison (Han Solo), Carrie Fisher (princezna Leia) či Peter Mayhew (Chewbacca). K nim přibyli noví mladí sympaťáci Oscar Issac (byl výborný ve filmu Ex Machina), John Boyega a symaťanda Daysi Ridley, kteří ztvárnili hlavní hrdiny .

Takže tu máme pokračování vesmírné ságy s mega rozpočtem, hvězdným obsazením, všude přítomnou reklamou a vydělanými miliardami ještě před promítáním filmu. A tak otázka výše položená, jak to dopadlo, by měla znít pozitivně, nejspíše dobře.

Ostatně se tak tváří hodně recenzí i pozitivní rekce skalních fanoušků navlečených do nejrůznějších obleků ze světa Hvězdných válek jasně říká, aby jste vyrazili na nový filmový hit. Nakonec i duchovní otec celé předchozí série George Lucas řekl po shlédnutí nového dílu, že fanouškové budou film milovat. Ale asi zapomněl dodat, že myslel ty fanoušky v převleku, kteří mají křečové žíly z front na lístky. Vlastně mají štěstí, že se lístky dnes kupují hlavně na netu. Ostatně za čtyři miliardy dolarů, za které Lucas prodal svoji společnost, by jste řekli to samé. A tak jsem do kina vyrazil plný očekávání, i když jsem měl neblahé tušení.

Film nezačíná špatně a svižné tempo, které má od začátku, si drží celé dvě hodiny. Diváka potěší originální původní melodie také zbývající hudbu k novému dílu složil její původní autor John Williams. Oko diváka potěší kvalitní design prakticky všeho, co se na plátně objeví. Veškeré ozvučení je kvalitní a působí nerušivě. Prvních patnáct až dvacet minut nabudete dojmu, že skutečně bude mít novinka všechny atributy předchozích dílů. Objevuje se jednoduchý a celkem milý humor, herecké výkony jsou dobré po celou dobu, tedy až na zlého Sitha v podání Adama Drivera.

Tento dojem však nevydrží dlouho. Začnete si vybavovat jak skončila původní série a říkáte si, že se někde stala chyba. A to velká. Z ničeho nic se objeví První řád, který povstal z poraženého Galaktického Impéria. Nehledejte logiku jak a proč se dostal k tomu, že má ohromnou armádu a může si dovolit ignorovat Republiku, kterou stejně hned celou zničí novou Hvězdou smrti, která je ovšem asi dvacetkrát větší než původní a jmenuje se Hvězdovrah. Představte si náš Měsíc, tak si byla velká původní Hvězda smrti. Vedle ní postavte tu z filmu asi velikostně naší Země, pokryjte ji částečně kovem, strčte do ní jakousi mega rouru, která vrhá po celé galaxii plasma čerpané ze sluncí! Uf! To je síla!

Původní Hvězdné války ctily více, či méně pravidla fyziky a nebyly tak fantasmagorické. Nebo posádka legendárního Millenia Fallcon přistává na nepřátelské stanici tak, že vypne světelnou rychlost "pár kilometrů" před cílem, aby nepřátelské obranné systémy nezaznamenaly narušitele. To má být cool?! To není skvělé, to je blbé a zcela zbytečné. A aby toho nebylo málo, tak při přistání porazí pěkný kus lesa a pak létá vesele dál.

V původní sérii se Han Solo dostal na Hvězdu smrti v ukradené zásobovací lodi s platným kódem na navedení k přistání. Normální a respektuhodné, jak ve špionážním filmu, tak ve sci-fi z jiné galaxie. Film zbytečně zachází za hranu přijatelnosti. Snaží se být jako úplně první film ze světa Star Wars z roku 1977, který jsem jmenoval Nová naděje a vlastně ho vykrádá a mění si pravidla pro rok 2015, jak se mu to hodí. To se přece divákům líbilo a bude se líbit i teď. Jak se zdá skalní fandové snesou asi všechno možné a hlavně nemožné.

Film vlastně nepokračuje tam, kde skončila celá původní série a jak nám tvrdili jeho tvůrci, ale plácá se dějem někde ve vesmírné anomálii, kde se poněkud zmateně a nabubřele opakuje již minule viděné. Pravda, někomu se narodilo dítě, které následně dělá špatné věci. Osoby se v příběhu potkávají tak neskutečně vhodně i účelně a nepotřebují k tomu ani mobily, jako my v dnešní době. Někdo vběhne do lesa a po chvilce potká někoho, koho by opravdu nečekal a nepotkal. Ale scénář to potřebuje, tak se jednoduše potkají. Nová hrdinka a nositelka Síly, která ani nevěděla, že Sílou disponuje, ji začne z ničeho nic užívat a máchat světelným mečem lépe než trénovaný temný Sith. Známý robot R2-D2 hibernuje od doby, kdy mu zmizel pán a nastartuje se, až se pán objeví! Pán se neobjevil, ale robot se probral sám od sebe, aby oznámil, kde se pán úzkostně schoval. A to byl pán hodně daleko. Tak jak to udělal? A konec? V Americe možná v kinech tleskali. Mně konec přišel melodramatický a úsměvný.

Nový sedmý díl Hvězdných válek je posazený do světa, který má kvalitní a pevný základ v  předcházející sérii. Místo toho, aby těžil z předchozích dílů a posunul děj smysluplně dopředu, jen se veze na obrovské vlně reklamy a slibů, že když film neuvidíte, přicházíte o něco výjimečného. Bohužel výše uvedené nešvary filmu ubírají a jde o opravdu až naivní přešlapy, které by divák nečekal od ohromného a výborně zaplaceného týmu odborníků. O to smutnější je, že se na scénáři podílel také Lawrence Kasdan, který na něm pracoval ještě s Lucasem v původní trilogii (tedy na dvou dílech).

Značka Star Wars je znovu opět nastartovaná a v plné síle. Dle prvního filmu nové série hlavně komerčně. Připravují se další dva díly, seriál a filmy, které se budou dějově motat kolem známé hlavní dějové linie. Snad budou střízlivější, více myšlenkově oddané původní sérii a přitom budou hledět dopředu. Ať vás provází síla.

Celkové hodnocení: 65 %

autor článku: Erik Pergl